Загальне
Юдіна Наталія Володимирівна
Національний технічний університет України «Київський Політехнічний Інститут імені Ігоря Сікорського», Портал «Футуролог», http://futurolog.com.ua
РИНОК ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ПІД ЧАС ПАНДЕМІЇ COVID-19
Загальносвітовий і загальнонаціональний карантин перетворився на певне прискорення відкриття можливостей для дистанційних форм навчання.
З одного боку, поточний етап демонструє вибухоподібні процеси запровадження дистанційних освітніх технологій, а також потужну конкуренцію між операторами програмного забезпечення у боротьбі за потенціальних клієнтів у довгостроковій перспективі. Головною цільовою аудиторію операторів програмного забезпечення дистанційних освітніх технологій є навчальні заклади та викладачі, яким надається змога оцифрувати свої інтелектуальні ресурси завдяки ним, у тому числі шляхом відеозв’язку. Більшістю головних операторів програмного забезпечення це навіть робиться шляхом, з економічної точки зору, невигідних для них кроків. Наприклад, компанія Google достроково вивела на ринок нові функції сервісу Meet, зокрема його інтеграцію з Gmail та функції контролю учасників відео зустрічей. Аналогічне оновлення контролю учасників майже одночасно з’явилося у його потужного конкурента Zoom Video Communications, попит на послуги відеозустрічей якого за час карантину зріс за різними оцінками у 7-9 разів. Свої пропозиції для навчальних закладів надали Cisco Systems та Microsoft. Швидку комунікаційну функцію у цьому процесі, переважно для індивідуальних консультацій між викладачами та студентами, частково взяли на себе як інші сервіси відеозвязку, зокрема Skype, Houseparty, т.ін. [1], так і месенджери від Viber, Facebook (що наприкінці квітня 2020 також представив свій аналог відеозв’язку Messenger) Rooms, і Telegram, який анонсував представити ринку у 2020 році власний сервіс групового відеозв’язку з накрізним шифруванням [2; 3]. Останній месенджер під час карантину став одним з найперших аналогів групового навчання. Свою нішу також зайняли і прямі трансляції у інших соціальних мережах.
Аналогічний вибухоподібній підхід «роботи на перспективу» можна прослідкувати у поведінці інших операторів - платформ дистанційних курсів. Їх цільовою аудиторією, на відміну від операторів програмного забезпечення, вже є не викладачі, а переважно студенти, доступ до яких іноді також здійснювався через навчальні заклади. Цільовим аудиторіям платформи зараз відкривають свої безкоштовні пропозиції, у тому числі з метою формування стійкого подальшого попиту на подібний формат. На телебаченні різних країн, зокрема, України та Польщі, для школярів запущено безкоштовні відео-уроки за різними шкільними предметами. Coursera та Prometheus у співпраці з навчальними закладами України безкоштовно відкрили для студентів вищих навчальних закладів обмежену кількість платних ліцензій, які було запропоновано використовувати у навчальному процесі.
Щодо системи Moodle, то вона є багатофункціональною і посідає дещо уособлену позицію на ринку дистанційного навчання, так само, як і у процесах конкуренції на ньому. Вона одночасно може виконувати роль двох вище зазначених суб’єктів ринка дистанційного навчання: як роль оператора програмного забезпечення, так і може перетворюватися на платформу будь-якого рівня покриття (від локального до глобального), залишаючись на локальних серверах розробників дистанційних курсів. При цьому, здається, що Moodle не бере активної участі у конкурентній боротьбі, а планомірно продовжує розвивати свою вже існуючу нішу.
У всіх «безкоштовних подіях» періоду березень-квітень 2020 можна прослідкувати чітку практичну реалізацію за прискореним сценарієм вже майже другого етапу Трьохступінчатої моделі виходу на ринок дистанційного навчання [4], про яку я доповідала на цій конференції ще у 2014 р [5]. І, як вже можна побачити, перемагають саме ті оператори, хто до цих пір встиг накопичити достатній професійний досвід роботи на цьому ринку, у відповідності до І етапу моделі. Така потужна конкуренція може привести до перерозподілу ринку освіти в цілому, а також формування принципово нових реалій.
Відео 1. 2014 рік. Доповідь Наталії Юдіної про маркетингові наслідки децентралізації дистанційної освіти в Україні на конференції Moodle Moot Ukraine-2014 (Триступінчата модель виходу на ринок дистанційного навчання див. з 9:41 хв.) [4].
З іншого боку, також слід враховувати ще один факт. Такі конкурентні «війни» за майбутню цифрову «територію» у свідомості потенційних у довгостроковій перспективі споживачів поставило безпосередніх «виробників» освітнього процесу – викладачів - перед досить широким вибором того, на чому ж зупинитися, яку саме технологію почати застосувати у власному процесі викладання. Для попередньо непідготовленого викладача, який ще досі не мав досвіду роботи з інструментами дистанційного навчання, але зараз мусить перетворитися на розробника дистанційних курсів, цей процес може перетворитися на психологічне перевантаження і потужне випробовування на стійкість, оскільки процес вимагає від нього широкого вивчення усіх можливих пропозицій, порівняння, т.ін. Це все ускладнюється необхідністю виконання існуючого навантаження (щоденних робочих обов’язків), що відбувається у незвичних (домашніх) умовах, які переважно раніше не були адаптовані на виключно робочу атмосферу. Як результат, викладачі, у відповідності з психологічним принципом соціального доведення [6], намагаються полегшити процес свого вибору, орієнтуються на поведінку колективної більшості, думку і поради своїх колег, вирішують зупинитися на тих сервісах, що отримали більшу відомість і ступінь обговорень. Тому слід зазначити, що у форс-мажорній ситуації у потенційно нових розробників дистанційних курсів поки просто не було часу на обґрунтоване прийняття рішення щодо вибору оператора програмного забезпечення і відповідної технічної підготовки матеріалів своїх offline-курсів для оцифровування для відповідної платформи дистанційного навчання.
Однак колективна свідомість іноді має свою небезпеку, оскільки у глобалізованому світі великі системи стають нестійкими та уразливими до поодиноких точкових впливів, що можуть спромогтися зруйнувати усю систему в цілому [7; 8]. Протягом лише березня-квітня 2020 у різних країнах відбулася низка хакерськіх зломів трансляцій у Zoom і демонстрація їх учасникам забороненого контенту, а також несанкціоноване поширення персональних даних учасників в інтересах Facebook, що продемонструвало певні технічні прогалини у безпеці користування цим сервісом [9; 10]. Наслідком цього стали спочатку «рекомендації до невикористання або використання з обережністю через проблеми з безпекою» і потім навіть пряма заборона на використання цього відео-додатку у робочому процесі як в окремих компаніях, навчальних закладах, державних органах, так і цілих країнах [11-17 і т.ін.]. Подібні спроби дестабілізації глобальної роботи почали спостерігатися також і в інших високо популярних системах для дистанційного навчання, яким, наприклад, є сервіс Microsoft Teams [18].
Глобалізовані безкоштовні сервіси саме через їх глобальну популярність привертають до себе увагу не тільки користувачів і споживачів, але й також й інформаційних кібер-терористів. Але це є природній процес розростання будь-якої системи, особливо, коли вона стає глобальною [6-8].
Що буде далі? Як економіст-футуролог, відповім: те ж саме, що й сталося у глобальній економіці. Ми вже спостерігали на прикладі її еволюції, як після масово швидкого поширення перспективності ідеї глобалізації прослідувало поступове визнання її екологічної небезпеки, переходу до управління цим процесом з боку концепції сталого розвитку, до подальшого закриття кордонів спочатку окремих міст і потім навіть цілих країн з припиненням авіасполучення на період карантину під час пандемії, яка розпочалася з «нульового пацієнта» на одному з ринків, в одному місті - Ухань…
Аналогічні процеси можна побачити і в еволюції контенту блогерів у соціальних мережах. Після гонитви за кількістю підписників за допомогою хайпового контенту з метою досягнення високого рівня популярності, за думкою більшості вже досвідчених блогерів, у блогосфері зараз формується попит на професіональний підхід. Через стрімке життя у підписників вже немає часу лише на розважальний контент, ринок якого наближується до насичення, зростає попит на, так звані, «лайф-хаки» (коротки відео з корисними порадами).
Аналогічні тенденції слід очікувати і на ринку дистанційного навчання. Згідно Триетапної моделі комерціалізації ринка дистанційного навчання [4], після позитивного турбулентного потрясіння у наслідок пандемії COVID-19, що сформувало попит на дистанційні освітні послуги, конкуренція на цьому ринку загострюватиметься, він буде надалі прагнути децентралізації, причому ринок готовий до початку наступного етапу - комерціалізації окремих платформ. З самого початку карантину ми маємо змогу спостерігати за прискореною еволюцією і самоорганізацією ринка дистанційного навчання, як в Україні, так і в світі у цілому у відповідності з запропонованою історичною моделлю еволюції і революції економічних стосунків [19]. По-перше, ринкова влада за цією моделлю поступово зсуватиметься до платформ дистанційного навчання та їх брендів [20]. Це буде створювати потужну конкуренцію навчальним закладам, якщо вони не розвиватимуть власні платформи. Враховуючи це, оператори освітнього offline-ринка, перш за все, навчальні заклади, що вірно зрозуміють особливості переходу до інформаційного суспільства з позиції маркетингу, прагнутимуть переходу від ролі користувача/споживача зовнішніми послугами до ролі розробника і постачальника дистанційних освітніх послуг виключно на власних платформах, що передбачатиме початок їх комерціалізацію. На національних ринках це супроводжуватиметься витісненням глобальних платформ локальними платформами з обмеженим доступом і чітким контролем на локальних серверах; переважно прямі ефіри витіснятимуться відтермінованою системністю навчання і глибиною подачі чітко систематизованого навчального матеріалу.
Щодо програмного забезпечення самих платформ, у тому числі платформи Moodle, враховуючи конкуренцію на рівні програмного забезпечення, важливо вчасно починати інтегрувати у вже існуючі програмні коди платформ інноваційні інструменти, технології та маркетингові тренди. Наприклад, якщо ще п’ять років тому лекції у дистанційних курсах системи Moodle були переважно у текстовому форматі, зараз їх слід доповнювати, оновлювати (але не замінювати) вбудованим як закритим, так і відкритим відео-контентом. Важливим трендом подачі навчального матеріалу стає авторський відео-контент, у тому числі з елементами доповненої віртуальної реальності, субтитрів. Слід особливо зазначити, що такий формат не витісняє іншої візуалізації, у тому числі традиційної інфографіки, презентацій та текстів, а лише полегшує, візуалізує, доповнює і систематизує його. Це дає можливість відкладеного навчання – головної конкурентної переваги дистанційного навчання над offline-форматом традиційного навчання за чітким розкладом занять. Однак з метою просування дистанційних курсів слід застосовувати і прямі ефіри, і відео-зустрічі учасників у реальному режимі, але не стільки з метою поглибленого навчання, а як переважно маркетинговий інструмент просування і налагодження процесу дистанційного навчання. Такі інструменти вже ефективно апробовані на ринку шоубізнесу при інтеграції в інформаційне суспільство [21; 22], тому можуть бути так само ефективно адаптовані і до ринку дистанційної освіти у тому числі. При переході до виключно дистанційної форми навчання також зростає попит на різноманітні докладні відео-інструкції, роз’яснення.
Слід враховувати, що описаний процес непростий і потребуватиме як величезної кількості часу на розробку, підтримку, супроводження дистанційних курсів, мотивації до цього, так і глибинних міждисциплінарних знань з боку розробників дистанційних курсів, що далеко не обмежується лише знаннями дисципліни, яка переноситься у цифровий формат [23; 24]. Хоча дещо полегшити цей процес дає наявність злагодженої команди фахівців. У будь-якому випадку забезпечення власної конкурентоспроможності потребуватиме потужних інвестицій, бажано, внутрішніх і самостійних, оскільки у високо конкурентному середовище зовнішні інвестиції можуть також перетворитися на інструмент конкурентної боротьби [25-27].
У сьогоднішньому занадто конкурентному середовищі невикористання вже існуючих апробованих на локальних ринках інструментів, якими є потужності Moodle (у яку, до речі, можна вбудувати будь-який сервіс, у тому числі інструменти прямого ефіру) на користь більш легких, простих, масових, але зовнішніх пропозицій, може перетворитися на маркетингову короткозорість, яку можна порівняти з лише теоретичними розрахунками інженерів-конструкторів без наявності належних практичних випробовувань. Але перед тим, як ракета з людиною на борту полетіла у космос, вченім довелося провести неодноразові випробовування, велика кількість з яких завершувалася невдачами. І тільки за уламками від ракети, що вибухала на випробовуваннях, конструктори могли зрозуміти, у чому саме була помилка, яку неможливо було побачити у лише теоретичних гіпотезах, і усунути її для наступних випробовувань. Так і система Moodle вже пройшла всі подібні практичні дослідницькі як лабораторні, так і промислові випробовування, удосконалення і сьогодні повністю готова до своєї масштабної «індустріальної» експлуатації в умовах інформаційного суспільства, як в умовах пандемії COVID-2019, так і у нових реаліях цього нового суспільства.
Відео 2. Nataliya Yudina. Time as Economic Value of Information Society (Відео також містить субтитри трьома мовами) [28]
Список використаних джерел
- Felix Richter Video Chat Apps Rise to Prominence Amid Pandemic. Statista. March 27, 2020. URL : https://www.statista.com/chart/21268/global-downloads-of-video-chat-apps-amid-covid-19-pandemic/.
- Pavel Durov 400 Million Users, 20,000 Sticjers, Quizzes 2.0 and €400K for Creators of Educational Tests. April, 24, 2020. URL : https://telegram.org/blog/400-million.
- В Telegram появится функция групповых видеозвонков. 24.04.2020. URL : https://bykvu.com/ru/bukvy/v-telegram-pojavitsja-funkcija-gruppovyh-videozvonkov/
- Yudina N.V. The Three-Step Model of Distance Learning Courses Commercialisation in Emerging Countries. Economic Bulletin of National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnical Institute". Journal of Management and Marketing Faculty of National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”. 2018. №15(2018). URL : http://ev.fmm.kpi.ua/article/view/137085.
- Юдіна Н. В. Маркетингові наслідки децентралізації дистанційної освіти. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle : зб. матеріалів Другої міжнар. наук.-практ. конф. Moodle Moot Ukraine-2014, 22-23 травня 2014 р. Київський національний університет будівництва і архітектури. Київ : КНУБА, 2014. URL : http://2014.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=21 ; http://futurolog.com.ua/news_23_05_14moodle-moot.html
- Чалдини Р. Психология влияния. 4-е международное издание. СПб. : Питер, 2006. 288 с.
- Ткаченко Р.В. Причины и социальные предпосылки формирования футурологии. Вісник СевНТУ: зб. наук. пр. Вип. 126/2012. Серія: Філософія. Севастополь, 2012. с. 100-106. URL : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/natural/Vsntu/philos/2012_126/2012_126/126_18.pdf.
- Юдіна Н.В. Проблеми та перспективи українських виробників дистанційних е-learning курсів у конкурентному середовищі світового інформаційного суспільства. Інформаційне суспільство в Україні : тези доповідей Міжнародного наукового конгресу (29 жовтня 2013 р.). Київ : Український Дім, 2013. Частина І. С. 120-121. URL : http://congress.ogp.gov.ua/sites/default/files/Congress_2013-p1%20p2(1).pdf.
- Micah Lee, Yael Crauer Zoom meetings aren’t end-to-end encrypted, despite misleading marketing. The Intercept_. 31.03.2020. URL : https://theintercept.com/2020/03/31/zoom-meeting-encryption/.
- Justin Wise Zoom accused in lawsuit of improperly sharing user data with Facebook. The Hill. 03/31/2020. URL : https://thehill.com/policy/technology/490513-zoom-accused-in-lawsuit-of-improperly-sharing-user-data-with-facebook.
- Pranav Dixit Google Told Its Workers That They Can’t Use Zoom On Their Laptops Anymore. BuzzFeed News. April 8, 2020. URL : https://www.buzzfeednews.com/article/pranavdixit/google-bans-zoom.
- Сенат США рекомендував відмовитися від використання Zoom. 9 квітня 2020. URL : https://bykvu.com/ua/bukvy/senat-ssha-rekomendoval-otkazatsja-ot-ispolzovanija-zoom/.
- Munsif Vengattil, Joey Roulette Elon Musk’s SpaceX bans Zoom over privacy concerns-memo. Reuters. April 3, 2020. URL : https://www.reuters.com/article/us-spacex-zoom-video-commn/elon-musks-spacex-bans-zoom-over-privacy-concerns-memo-idUSKBN21J71H.
- Kristen Setera FBI Warns of Teleconferencing and Online Classroom Hijacking During COVID-19 Pandemic. FBI Boston. March 30, 2020. URL : https://www.fbi.gov/contact-us/field-offices/boston/news/press-releases/fbi-warns-of-teleconferencing-and-online-classroom-hijacking-during-covid-19-pandemic.
- Alex Zimmerman NYC forbids schools from using Zoom for remote learning due to privacy and security concerns. New York City Department of Education. Chalkbeat New York. April 5, 2020. URL : https://ny.chalkbeat.org/2020/4/4/21225416/nyc-forbids-schools-from-using-zoom-for-remote-learning-due-to-privacy-and-security-concerns.
- John Geddie Singapore stops teachers using Zoom app after ‘very serious incidents’. Reuters. April 10, 2020. URL : https://www.reuters.com/article/us-zoom-video-comm-privacy-singapore/singapore-stops-teachers-using-zoom-app-after-very-serious-incidents-idUSKCN21S0AH?il=0.
- Dan Sabbagh UK government told not to use Zoom because of China Fears. The Guardian. April 24, 2020. URL : https://www.theguardian.com/uk-news/2020/apr/24/uk-government-told-not-to-use-zoom-because-of-china-fears.
- Зафиксирована массовая атака на учетные записи Microsoft Trams. InternetUA. 6 мая 2020. URL : https://internetua.com/zafiksirovana-massovaya-ataka-na-ucsetnye-zapisi-microsoft-teams.
- Юдіна Н.В. Історичні аспекти формування постінформаційного маркетингу. Економічний Вісник НТУУ «КПІ». №16(2019). URL : DOI: https://doi.org/10.20535/2307-5651.16.2019.182733. http://ev.fmm.kpi.ua/article/view/182733/.
- Юдина Н.В. Управление будущим на основе стратегии опережающего развития. Научный результат. Сер. Экономические исследования. 2016. Т.2, №2(8).С. 29-36. DOI: 10.18413/2409-1634-2016-2-2-29-36. с. 35-36. URL : http://dspace.bsu.edu.ru/bitstream/123456789/17342/1/Udina_Upravlenie_16.pdf
- Юдина Наталия История создания Книги «Воскресение через Распятие: Михал Шпак. Nonfiction’. (Ru, Eng) URL : http://futurolog.com.ua/michalszpak(ru)/.
- Юдина Н.В. Воскресение через Распятие: Михал Шпак (Michał Szpak). Nonfiction. Міждисциплінарний футурологічний форум «Управління майбутнім на стику технологічних укладів» (Київ, 15-17 липня 2016р.) : тези, доповіді, статті / [уклад. − Л. І. Юдіна]. К., 2016. Ru, Ua, En, Pl. URL : http://futurolog.com.ua/publish/michalszpak.phtml. − ISBN 978-966-97581-0-1.
- Юдіна Н.В. Футурологія бренд-менеджменту дистанційних курсів. Науковий Вісник. Одеський національний економічний університет ; Всеукраїнська асоціація молодих науковців. Науки : економіка, політологія, історія. 2013. №22 (201). С. 119-128.
- Юдіна Н.В. Футурологія глобалізації дистанційних курсів. Молодий вчений. 2015. №2. URL : http://molodyvcheny.in.ua/ru/archive/17.
- Yudina N. V. International collaboration and requirements to employees. Information Society: Science, Technology, Markets : Collection of Materials of the Multidisciplinary Scientific and Practical Conference, Kyiv, March 17th, 2017 / [compiler L. I. Yudina]. Кyiv, 2017. URL : http://futurolog.com.ua/publish/4/Zbirnyk.pdf#page=36. ISBN 978-966-97581-4-9.
- Yudina N. V. Strategic practical application of foresight for enterprises. Foresight: Scientific Vision, Strategies and Management : Collection of Materials of the Multidisciplinary Scientific and Practical Conference, Kyiv, July 28th, 2017 / [compiler L. I. Yudina]. Кyiv, 2017. URL : http://futurolog.com.ua/publish/6/Zbirnyk.pdf#page=17. − ISBN 978-966-97581-6-3.
- Yudina N. V. Marketing Goals of Distance Learning Globalization. Drivers of Outrunning Development : Collection of Materials of the Multidisciplinary Scientific and Practical Conference, Kyiv, April 27th, 2017 / [compiler L. I. Yudina]. Кyiv, 2017. URL : http://futurolog.com.ua/publish/5/Zbirnyk.pdf#page=28. ISBN 978-966-97581-5-6.
- Nataliya Yudina Time as Economic Value of Information Society. Scientific Challenges : Collection of Materials of the Multidisciplinary Scientific and Practical Conference on the occasion of World Science Day for Peace and Development, Kyiv, November 29, 2019. / [compiler L. I. Yudina]. Кyiv, 2019. URL : http://futurolog.com.ua/publish/16/zbirnyk.pdf#page=111.