Загальне
Борисенко Д. В.
Українська інженерно-педагогічна академія
ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ МОДУЛЮ "ВІДВІДУВАННЯ"
В сучасних умовах пандемії COVID-19 відбувається перебудова освітньої діяльності із-за впровадження карантину та глобальне переорієнтування на дистанційні форми навчання. Це в свою чергу, викликано вимогами щодо ізоляції та залишитися вдома, щоб зменшити можливі ризики. Саме платформа Moodle стає одною із незамінних освітніх ресурсів підтримки навчального процесу. Її унікальність саме в простоті залучення та багаторічному запровадженні в більшості навчальних закладів вищої освіти. При цьому в цій платформі присутньо багато тонкощів для викладача – незначні параметри налаштування, які майже не враховуються більшістю науково-педагогічних працівників. Кожний модуль платформи Moodle, з одного боку, є уособленням лаконічності та чіткого розмежування діяльності та ресурсів , а з іншого боку – дозволяє адаптувати їх викладачем під свої вимоги та авторські курси. В цій статті буде розглядатися особливості підвищення активності студента в дистанційному навчанні на базі платформи Moodle в ході практичного залучення виду діяльності «Відвідування».
Відвідування є важливою складовою традиційного аудиторного навчання, яке враховує присутність студентів на аудиторних навчальних заняттях. В умовах дистанційного навчання під «відвідуванням» вбачається присутність студента на навчальному курсі. При цьому, його не можливо порівняти з аудиторним відвідуванням, так як студент може періодично заходити в навчальний курс в той час коли у нього є можливість або притримуватися певних умов, які сформовані та роз’ясненні студенту викладачем до початку або в процесі проведення навального курсу. Це є безсумнівною позитивною особливістю дистанційного відвідування, що формує індивідуальний підхід до навчання та розширює можливості для студента, зокрема, до самонавчання та навчання в будь-який час доби. Є ще одна важлива особливість дистанційного відвідування – адресність – відвідування залучається до зарахованих на навчальний курс або інших особливостей реалізації для категорії «гості», якщо це визначено викладачем. В залежності від відкритості навчального курсу для сторонніх осіб, гостей, тим самим рівнем публічності, виникає проблема з їх ідентифікацією та в цьому допомагає автоматизовані системи. Вони не є унікальними та не виявляють особливості кожного учасника, а просто записують інформацію та стан режиму відвідування. Враховуючи, що більшість організованих навчальних курсів є з визначеною кількістю учасників, які реєструються та викладач має повну інформацію про них для ідентифікації кожного, відпадає необхідність залучення відкритих систем та застосування обмежених навчальних груп, в яких дуже просто реалізувати контроль за відвідуваністю.
Відвідування є обов’язковою нормою для опанування навчального матеріалу та організації навчального процесу, доступу до каналу зв’язку та інформації від викладача. Параметр присутності дає можливість слідкувати за учасниками, частково за їх кроками в опануванні наданих ресурсів, створювати базис для реалізації зворотного зв’язку завдяки інших ресурсів та видів діяльності. Крім того, відвідування активізує студента, налаштовує його до вибудовування стратегії в опануванні певних результатів, долучає до загального шляху вивчення навчального матеріалу та організації практичних досліджень, побудови власного плану дій та є певним фундатором розпорядку дня. Відвідування є допоміжним елементом, без якого можливо реалізувати навчальний курс, але він буде мати певну незавершеність, виключати важливий дидактичний елемент.
В цій роботі зосередимося на розгляді саме реалізації відвідуваності як ефективного шляху підвищення активності студента в платформі Moodle. Яскравим прикладом унікальних налаштувань ресурсів платформи Moodle є параметри модулю «Відвідування». Цей всім відомий модуль, який призначений для ведення обліку відвідуваності занять викладачем та інформування студентів про їх власну присутність на курсі, є помічником викладача одразу в декількох напрямках - заповнення та перевірки журналу відвідуваності, активності студентства, їх зацікавленості та самостійності, а також може розглядатися як метод пасивного підвищення присутності. Даний ресурс дозволяє виключати паперової тяганини для викладача та оптимізувати його діяльність, налаштовувати автоматизовану роботу або напівавтоматизовану, коли студент сам саме відмічає.
Модуль відвідування в платформі Moodle реалізований на використанні плагіну Attendance. Він відноситься до стандартного елементу забезпечення навчального курсу в Moodle та має серед багатьох мовник пакетів також і український, що дозволяє його широке залучення серед українських навчальних закладів. Аналіз статистки з офіційного сайту moodle.org [1] щодо залучення плагіну Attendance демонструє постійний стрімкий ріст його використання, особливо на базі останніх версій Moodle (рис .1). Це підкреслює його позитивні якості в умовах змішаного навчання та організації високоефективної педагогічної діяльності.Рисунок 1. – Статистика залучення плагіну Attendance.
Додавання даного плагіну вирішується адміністратором платформи Moodle відповідного навчального закладу, а безпосереднє практичне використання – викладачами, організаторами навчальних курсів, шляхом «Додати діяльність або ресурс/Відвідування» (рис .2). При цьому, даний вид діяльності бажано додавати один раз в навчальний курс та використовувати для всіх тижнів навчання межах курсу, в якому створений.
Рисунок 2. – Додавання виду діяльності «Відвідування».
Зрозуміло, відвідування занять є обов’язковою умовою контакту викладача зі студентами, але все змінюється коли курс реалізується повністю дистанційно. Це практично демонструє наявна ситуація, в умовах карантину, модуль «Відвідування» в платформі Moodle може ставати проявом формальності для окремих викладачів, частково не застосовується із-за «плаваючих» часовим рамок проведення занять. З одно боку, даний модуль є прискіпливим елементом класичної системи навчання, але його присутність дозволяє не забувати про необхідність відвідування курсу та ознайомлення хоч з наявними новинами від викладача.
Виключаючи детальний розгляд особливостей параметричного налаштування та традиційного використання виду діяльності «Відвідування» в платформі Moodle, яке вже представлено в інструкціях, описах з офіційного сайту розробника та описано в більшості форумах, зупинимося на можливих альтернативах його залученні для підвищення активності студента в дистанційному навчанні. Важливо також окремо зазначити, що найбільш традиційним прийомом підвищення активності студента та відповідно його присутності на курсі є проставлення загального балу за відвідування. Цей бал автоматично вираховується в межах максимального балу, який викладач встановив в загальних налаштуваннях даного виду діяльності, відповідно до присутності-відсутності на створених сесіях занять. Кожне заняття має власну вагу в оцінюванні та рівномірно пропорційно вираховується до загальної кількості занять. Тому просто створивши всі наявні сесії занять викладач отримує цифровий аналог паперового примірнику журналу відвідування навчальної групи та має постійний доступ до проставлення присутності-відсутності, редагування та контролю. Крім того, є можливість використання більше статусів, крім «присутній» або «відсутній» - додавання «спізнився» або «поважна причина» та інші варіанти. Також, поряд з додаванням нових статусів, наявна можливість встановлення відповідного балу до кожного статусу, що додатковим впливом на студента, який хоче отримати максимальний бал або досягти максимальних результатів.
Модуль «Відвідування» з першого погляду може здатися простим додатковим налаштуванням лише для проставлення присутності, але розгляд залучення його в інших нетрадиційних форматах відкриває його нові потужні властивості. Використання цього модулю в нових умовах дозволяє пом’якшити ставлення студентства до контролю, перевести цю діяльність в ділову гру, зацікавити та активізувати учасників, залучити нові форми взаємозв’язку в умовах змішаного навчання.
Багаторазове використання
Як вже вище зазначалося, бажано залучати лише одну діяльність «Відвідування» в навчальному ресурсі для обліку відвідування, але це лише традиційна пропозиція, яка вбачає оптимізацію діяльності викладача щодо проставлення відвідування за кожним заняттям кожного тижня або модулю в навчальному курсі. Іншим напрямок багаторазового залучення даного модулю є для оцінювання, наприклад, активності студентів на лекційних, практичних, лабораторних або семінарських заняттях. Це оцінювання може бути бальним або без балів для фіксування найбільш активних студентів та тих, які потребують постійного «підштовхування», щоб здійснювати корегування часу на розгляді певних компонентів, навчальних блоків та виконання практичних занять, додавання рівнів виконання завдання та інші корекційні особливості. Це, в свою чергу, допомагає викладачу адаптувати навчальний процес до загального рівня підготовленості групи студентів та фіксувати особливості кожної групи в умовах викладання в декількох навчальних групах або потоках.
При використанні декількох діяльностей «Відвідування» важливо враховувати не однакові статуси, зокрема, наприклад, при оцінюванні активності участі студентів при проведенні відео-конференцій в додаткових ресурсах Google Meet (рис. 3).Рисунок 3. – Приклад багаторазового залучення діяльності «Відвідування».
Так, для відео-конференцій зі студентами є пропозиція залучати відповідно змінену структур статусів:
· активна участь – виставляється студенту, який відповідає на всі питання та на протязі відео-конференції активно долучається до обговорення кожного питання, яке викладач виносить в рамках відкритого діалогу;
· інколи відповідає – виставляється студенту, який відповідає на питання та інколи долучається до обговорення питань, які викладач виносить в рамках відкритого діалогу;
· пасивна участь – студент присутній, але не відповідає на питання та не долучається до обговорення питань.
Рисунок 4. – Приклад налаштування статусів в діяльності «Відвідування».
Крім того, можна відмічати і інші варіанти статусів та робити закриті діяльності «Відвідування», без видимості для студентів. Так, в ході організації відео-конференцій можливо виставляти такі технічно орієнтовані статуси до студентів, як: присутність відео, присутність звуку, постійна присутність, часткова присутність та інші. Відповідно діяльність «Відвідування» може використовуватися для проставлення особистих заміток викладачем в ході навчального заняття та враховуватися як додатковий бал в оцінюванні, залученні студентства до позааудиторних навчальних досліджень, конкурсів та інших заходів. Це також є дієвим прийомом виявлення формальної дистанційної присутності студента та визначення зацікавленості в навчальних темах та завданнях.
Дні, години, заняття або окремі заходи…
Кожний викладач, який застосовує діяльність «Відвідування», постійно стикається із створенням сесій занять та постійно проставляє дати, а й інколи час заняття. Щодо останнього, часу занять, є декілька цікавих тонкощів в редагуванні та підвищенні активізації студентів. Саме завдяки проставленню часу заняття в режимі автоматичної відмітки (вибору «Так» в полі Автоматична відмітка» вкладці «Додавання заняття» діяльності «Відвідування» навчального курсу) відбувається звуження можливого часу, за який студенти можуть власноруч проставити присутність. Тим самим, відбувається максимальне приближення до аудиторного режиму відмічання відвідуваності – лише в час занять. При замовчування та не виставленні ніяких чисел в часі заняття відбувається наступне – студент може в будь-який час доби проставити присутність, що краще запроваджувати для сумлінних студентів та активних навчальних груп.
Ще одною особливістю, якій також не приділяють певної уваги є поле «Опис». Завдяки цьому полю можливо зазначати розмежування лекційних, практичних, лабораторних, семінарських занять та окремих заходів, якщо буде застосовано лише одна діяльність «Відвідування» в навчальному курсі. Крім того, в описі можливо залишати для студентів посилання або сам відео-файл запису відео-конференцій, вебінарів та інших заходів, якщо вони пропустили або не встигли вчасно долучитися до заходу (рис. 5). Такі практичні кроки щодо оптимізації представлення ресурсів та посилань на них виключає перенавантаження навчального курсу та на базі «Відвідування» організації більшості важливих ресурсів та інформації, з якою студент повинен обов’язково ознайомитись. В полі «Опис» також можливо створювати посилання на інші ресурси навчального курсу, прописувати етапи виконання навчального завдання, процедуру ознайомлення з навчальними матеріалами, альтернативні кроки на підвищення балу та пропозиції щодо оптимізованого вивчення навчального курсу та інше. Тим самим, діяльність «Відвідування» вже реалізується на більш вищому рівні та студенти більш зацікавленні у використані даного модулю.
Рисунок 5. – Приклад альтернативного заповнення опису до заняття.
При зазначені додаткової інформації в описі заняття в модулі «Відвідування» викладачу бажано чітко притримуватися шаблонності, виставлення лише важливої інформації або посилань на неї та спрощене представлення для швидкої взаємодії. Використання шаблонних записів дозволяють студенту орієнтуватися в інформації та при повторних навчальних сесіях занять швидко включатися в практичне виконання завдань. Виставлення важливої інформації в описі є своєрідним заміщенням модулю «Форум» та оперативним повідомленням студентів про захід або його особливості. В будь-якому разі заповнення опису не потрібно перенавантажувати інформацією, яка не буде сприйматися студентами та в подальшому використовуватися саме в модулі «Відвідування». При вище зазначених умовах модуль «Відвідування» використовується не лише для звітності, а й координації дій студента, послідовності в опануванні представлених ресурсів за умови інформування збоку викладача про це.
Налаштування часу та оцінка
Тонкощі налаштування статусів та їх часу відображення є майже верхівкою автоматизації при залученні модулю «Відвідування». Крім часу самої сесії заняття, викладачу відкривається можливість встановлювати параметр доступності створеного статусу для студентів, тим самим обмежувати фальсифікації відвідування від студентів, коли вони можуть один за іншого відмічатися, використовуючи чужі паролі та логіни.
Ще одним варіативним рішенням застосування параметрів до часу вже сесії занять є використання не фактичного часу аудиторних занять, а розширення часових меж до проміжку світлової частини дня. Це дозволяє надати студенту більше часу на відвідування навчального курсу, але при цьому також виключити певну фальсифікацію присутності в проміжку від 23.50 та 00.01 або близьких до цих часових рамок параметрів. Завдяки відвідуванню, яке враховується в загальний залік оцінки за навчальний курс, та встановлення налаштувань щодо фіксування власної відвідуваності студентом здійснюється пасивна активізація учасників навчального курсу, мотивування до планового опанування і навчальними матеріалами та виконання наявних завдань. Саме встановлення так званих дедлайнів, які є певною аналогією модулю «Відвідування», навчальних занять мають більшу соціальну мотивацію до виконання поставлених завдань, ніж їх відсутність. Тому модуль «Відвідування» повинен бути обов’язковим традиційним компонентом кожного дистанційного навчального курсу та розглядатися на рівні з модулями «Завдання» та «Файл».
В цій статі розглянуто лише окремі аспекти можливостей модулю «Відвідування», які вже підтверджують його унікальність та широкий спектр залучення: не тільки для звітності, а й загальної координації діяльності студента. Це модуль, який швидко можна трансформувати з обліку відвідуваності в модуль новин та для представлення посилань на навчальні ресурси. Він, як і всі платформа Moodle, є своєрідним «безкінечним конструктором», модуляром навчальних ресурсів та реалізації авторських методик навчання майбутніх фахівців.
Список використаних джерел