Загальне
Войченко О.П.1, Munjishviili T.2, Савюк Л.О.1
1ГО "Український форум дистанційного та мобільного навчання"
2Georgian Center for Distance and Mobile LearningПРИСКОРЕННЯ ПРОЦЕСУ РОЗРОБКИ КУРСІВ В LMS MOODLE З ВИКОРИСТАННЯМ ПЛАГІНУ KICKSTART
На даний час попит на якісні освітні послуги у форматі дистанційного навчання стрімко зростає. Освітні організації від ВНЗ до середніх шкіл швидкими темпами почали займатися дистанційним навчанням, зокрема розробкою нових дистанційних курсів або оновленням наявних. Але значна частина викладачів має мінімальний досвід в дистанційному навчанні або не має досвіду зовсім.
Традиційним підходом є підвищення рівня обізнаності викладачів шляхом їх навчання роботі в тих чи інших середовищах розробки дистанційних курсів, зокрема в LMS MOODLE.
Але, як показала практика, у багатьох освітніх менеджерів нема чіткого розуміння того факту, що впровадження системи дистанційного навчання не тотожне інсталяції LMS в освітній установі та швидкому ознайомленню викладачів з її базовим функціоналом. Якщо викладач ознайомлений з базовими налаштуваннями окремих елементів LMS, це не означає що він готовий до створення власного дистанційного курсу. Виникає проблема – деякі з викладачів, прослухавши наприклад експрес-курс з LMS MOODLE, мають значні складнощі при створенні власних дистанційних курсів. Інколи трапляється, що викладачі, використовуючи опановані засоби LMS, створюють ресурси, які не відповідають жодним вимогам до дистанційних курсів. Наприклад, завантажують набір PDF файлів або перелік відеофрагментів з Youtube і цим обмежуються.
Отже, в багатьох освітніх установах виникла потреба стандартизації структури дистанційних курсів, що створюються їх співробітниками.
Вирішити цю проблему можна шляхом розробки певного університетського або корпоративного стандарту дистанційного курсу із заданою структурою, певними елементами та базовими налаштуваннями, які мають бути подібними для всіх курсів у межах установи. Технічною реалізацією такої стратегії може стати створення курсу-зразку і надання загального доступу до нього, щоб розробники дистанційних курсів мали можливість подивитись, як організовано цей курс, і діяти відповідно. Але, як показала практика, такий очевидний на перший погляд підхід викликає певні труднощі. Частина розробників має проблеми з відтворенням відповідних налаштувань та структур у власному курсі, у той час як дехто обирає інші формати курсів, щоб спростити собі задачу.
В якості рішення цієї проблеми, щоб з одного боку спростити завдання розробники дистанційних курсів, а з іншого – забезпечити стандартизацію дистанційних курсів в установі, ми розглянули варіант створення шаблону курсу, який був би обов’язковим при розробці будь-яких нових дистанційних курсів.
Для цього було використано плагін Kickstart [1]. Наведемо трохи статистики щодо Kickstart [2]. Динаміка зміни кількості сайтів, що його використовують, наведено на рисунку 1.
Рисунок 1. Динаміка зміни кількості сайтів з плагіном Kickstart.
Кількість завантажень за останні 3 місяці наведено на рисунку 2
Рисунок 2. Кількість завантажень за останні 3 місяці.
Розподіл сайтів з плагіном Kickstart по версіях MOODLE наведено на рисунку 3.
Рисунок 3. Розподіл сайтів з плагіном Kickstart по версіях MOODLE.
Плагін Kickstart дозволяє у безкоштовній версії створити до трьох шаблонів і при створенні нового курсу є можливість обрати Kickstart, як тип курсу (рис. 4).
Рисунок 4. Елемент інтерфейсу вибору типа курсу.
Керування налаштуваннями плагіна Kickstart здійснюється через головне меню адміністратору сайту (рис. 5).
Рисунок 5. Меню керування налаштуваннями плагіна Kickstart.
Адміністратори можуть створювати шаблони з будь-якого курсу з використанням процесу резервного копіювання та завантаження .mbz в управління шаблонами формату курсу (рис.6).
Рисунок 6. Створення нового шаблону у плагіні Kickstart.
Інші плагіни Moodle дозволяють розробнику курсу використовувати шаблони при створенні курсів, у той час як плагін Kickstart надає можливість вибрати шаблон при відкритті вже існуючого курсу з правами редагування.
При відкритті нового курсу типу Kickstart розробнику буде запропоновано обрати з доступних шаблонів саме той, що він хоче використовувати, але у той же час він обмежений тільки заздалегідь підготованими шаблонами.
Нами було встановлено пагін Kickstart і ми скористались попередньо розробленим шаблоном [3], який у подальшому використовувався для розробки курсів (рис.7).
Рисунок 7. Інтерфейс вибору шаблону у плагіні Kickstart.
В процесі проведення пілотного експерименту за запропонованим шаблоном було створено 93 дистанційних курси, а розробники відмітили суттєве зменшення часу, що витрачається на розробку курсу.
Окрім цього в рамках міжнародного співробітництва було проведено експеримент: шаблон, що створено та протестовано в Україні було адаптовано і перекладено на грузинську мову для того, щоб розробники курсів з Грузії також отримали змогу скористатися цією доробкою.
Таким чином не тільки курси окремих установ відповідатимуть одному шаблону, але зроблено крок до формування у майбутньому певного міжнародного стандарту, що дозволить забезпечити сумістіть структур курсів як в освітніх установах України, так і за її межами.
Висновки. В роботі відображено головні результати проведеного дослідження з ідентифікації та вирішення типових проблем, що виникають у недосвідчених розробників дистанційних курсів. Запропоноване ефективне рішення з стандартизації структури типового навчального курсу та реалізація технологічної підтримки прискореної розробки з використанням плагіну Kickstart. За сучасних умов запропоновані у роботі рішення будуть цікаві фахівцям з розробки дистанційних курсів в LMS MOODLE.
Список використаних джерел
Course formats: Kickstart format URL: https://moodle.org/plugins/format_kickstart
Usage stats URL: https://moodle.org/plugins/stats.php?plugin=format_kickstart
- Кухаренко В.М. Шаблон дистанційного курсу, що відповідає стандартам НТУ ХПІ, ХНАДУ, ІТВ НТУ ХПІ. URL: http://dl.khpi.edu.ua/course/view.php?id=187