Общее
Мокрієв М.В.
Національний університет біоресурсів і природокористування України
Практика використання Moodle при специфічних вимогах до курсу
Використання інформаційних технологій дозволяє автоматизувати та спростити велику кількість робочих процесів. При використанні інформаційних технологій в навчальному процесі можна суттєво спростити доставку навчального контенту до студентів та учнів, автоматизувати контроль засвоєння базових рівнів знань. В цьому можуть допомогти різні навчальні електронні системи, яких вже є багато створено і ще стврюються.
Проте, важливо пам’ятати, що самі по собі електронні навчальні системи не здатні вирішити питання якісної високорівневої освіти. Без застосування педагогічних технлогій, без активної участі в навчальному процесі викладача та, головне, студента (учня, слухача, особи, яка хоче навчатися) говорити про якісну освіту неможливо. Але підібраний потужний та доречний інструментарій може спростити елементарну технічну роботу.
Система електронних курсів Moodle призначена, в першу чергу, для проведення дистанційного навчання в класичному її варіанті. Тобто, студентам готуються матеріали для навчання та засвоєння, практичні задачі для закріплення та аналізу, тести для самоперевірки та автоматичного контролю отриманих знань. Але система Moodle це перш за все Система Управління Курсами (Course Management System або Virtual Learning Environment) [1], а не навчанням (Learning management system) [2]. Вона не включа в себе “адміністрування, документацію, відстеження, звітність та інші суто управлінські функції”.
Проте, потужна функціональність та велика кількість сторонніх розробок Moodle дозволяють вийти за рамки стандартного представлення навчального процесу. Можна бачити нестандартні рішення засновані на використанні системи Moodle. Наприклад цей сайт для проведення конференцій по цій же системі Moodle, в якому нестандартно використовується ресурс Напис. Можна зустріти інсталяції Moodle призначені для електронної бібліотеки, в яких або банально складують файли електронних книг, або використовують курс як оболонку книги, а секції в ньому як розділи і так далі.
Але такі підходи зустрічаються не часто. Частіше в процесі розгортання системи електронних навчальних курсів виникають специфічні вимоги до тих чи інших частин навчання або представлення результатів.
І тут Moodle надає багато різноманітних варіантів вже в своєму базовому комплекті. А ще є можливість встановити модулі розширення від сторонніх розробників. Або дописати власний модуль, оскільки Moodle є системою з відкритим кодом, що надає при її використанні набагато більше свобод.
Багато новачків у використанні Moodle, дізнаючись, що код відкритий і можна самостійно його дописувати, намагаються відразу розширити його функціональність написанням власних модулів, або, що набагато гірше, правити код ядра системи. Проте, при правильному підході можна використати закладену функціональність в нестандартних умовах.
Так можемо згадати, як додатковий модуль Субкурс використовують як модуль для формування навчальної програми та електронної залікової книжки [3,4].
Далі показано кілька реальних проєктів побудованих на Moodle зі специфічними вимогами. Зупинимося лише на реалізації деяких з них.
Перше, представимо корпоративну систему освіти для фірми Агроонлайн [5]. Робота виконувалася весною 2019 року. Використано moodle версії 3.6. Основні вимоги, які було виствлено до роботи системи:
- Унікальний корпоративний інтерфейс.
- Ролі керівників відділів та керівників підприємств партнерів, з можливістю відслідковувати стан навчання своїх підопічних.
- Автоматичне групування працівників по відділах.
- Для сторонніх організацій є відкриті курси та платні. Є платні курси, на яких перша тема відкрита, а потім необхідно заплатити.
При виконанні проєкту було визначено, що налаштування системи не повинно торкатися програмування та зміни коду не лише ядра системи, але і використаних сторонніх модулів. З метою максимально безпроблемного оновлення системи з виходом нових версій.
Частина планів була реалізована за допомогою встановлення додаткових модулів сторонніх розробників. (Рис.1).
Рисунок 1. Встановлені додаткові модулі
Проте стандартний функціонал не задовільнив замовника. І тому довелося змінювати як зовнішній вигляд так і частково функціонал. Для цього було використано можливість системи додавати власний код CSS (Рис.2).
Рисунок 2. Додатковий CSS код, який змінює вигляд сайту
Так, було змінено зовнішній вид переважної більшості сторінок на замовлений. На рисунку 3 представлено оновлену сторінку входу з переставленими елементами та частиною доданих.
Це було реалізовано за допомогою вставки додаткового javascript коду в формі додаткового HTML коду (Рис. 4)
Рисунок 3. Оновлена сторінка входу
Рисунок 4. Додатковий JavaScriipt код, який змінює вигляд сайту
Для реалізації функції керівників та їх контролю за діяльністю підлеглих спочатку пропонувалося використати вбудовану функцію “підопічних”. Проте, даний функціонал було визнано недостатнім для реалізації поставленої задачі. І тоді було вибрано додатковий модуль “Mentor Manager” [6]. Але, на відміну від офіційного функціоналу moodle, функціонал цього модуля було визнано надмірним і довелося частину функцій заблокувати та змінити зовнішній вигляд, який тепер виглядає як на Рис. 5
Рисунок 5а. Вигляд блоку Підлеглі
Рисунок 5б. Вигляд сторінки із загальним результатом підлеглого
Автоматичне групування працівників за відділами було реалізовано за допомогою додаткового модуля “Smart Cohort” [7], який дозволив додавати учасника в гурт (когорту) відразу при реєстрації на основі його приналежнсті до відділу або підприємства-партнера. Таким чином, менеджерам не потрібно робити по кілька операцій при введенні нового користувача системи.
Для реалізації платних курсів з відкритою першою темою в курсах було відкрито самореєстрацію для всіх, але з доступом лише до ресурсів першої теми. Решта ресурсів відкрито лише для учасників групи “Платна”. Реалізовано з використанням базового функціоналу обмеження доступу.
Після опробування відкритої теми учасник може звернутися до менеджера (який відповідає за платні курси) з проханням про реалізацію доступу до платної частини. Таке звертання реалізовано через розміщення в курсі модуля “Анкета” [8], оскільки дозволяє реалізувати передачу вказаному менеджеру необхідних даних зі збереженням їх в курсі та надсиланням менеджеру повідомлення електронною поштою. Після проведення процедури оплати користувач переводиться в групу “Платна” і йому стають доступні інші ресурси. А анкета доступу перестає бути активною, щоб уникнути повторного надсилання.
Інший проєкт, який було реалізовано для підвищення кваліфікації Міжнародного інституту бізнесу [9] (реалізовано в грудні 2019 року, moodle версія 3.7), передбачав побудову платного курсу, проте зі специфічною умовою. Курс поділено на окремі теми, а слухачі підвищення кваліфікації можуть вибирати окремі теми для проходження. В залежності від вибраних (від однієї до семи) та оплачених тем повинен надаватися доступ. Вступна та остання теми повинні бути доступними для всіх.
Дана вимога була реалізована за допомогою доступу до тем за умовою. Такою умовою була належність до груп, які розбито за темами. Оскільки учасник в курсі moodle може належати одночасно до кількох груп, то це дало можливість додавати доступ до визначених тем (які учасник оплатив). Менеджеру, в свою чергу, такий підхід дозволяє візуально бачити, хто які теми вивчає та контролювати цей процес. (Див. Рис.6)Рисунок 6. Розподіл учасників з оступом до різних тем
Таким чином кожен конкретний учасник в курсі бачить всі теми, які можн було б вивчати. Але має доступ дляше до своїх тем. (Див. Рис.7)
Рисунок 7. Вигляд курсу з боку слухача підвищення кваліфікації
Специфічні вимоги до наданих даних та документів учасників підвищення кваліфікації було реалізовано через додаткові поля в оліковому записі користувача. Таким чином користувачі змогли завантажувати в систему свідоцтва про попереднє проходження підвищення кваліфікації та інше.
Специфічною вимогою стала функція контролю за наявністб слухача перед монітором комп'ютера. На жаль, пропозиція використання діяльності Урок, яка входить в стандартний список функціональності Moodle, та надає можливість заставити слухача читати матеріал частинами, а від так періодично прявляти активність, а також може виставляти вимогу мінімуму часу проведеного за вивченням матеріалу, була відкинута. Натомість, необхідна була в будь-якому ресурсі кнопка, яка б періодично блокувала доступ до матеріалу та вимагала натискання на себе. Кнопка повинна з'являтися в різних місцях екрана для неможливості автоматизації натискання на неї. Така функціональність була реалізована написанням Java Script коду та розміщеного в налаштуваннях додаткового HTML коду (Рис.8).Рисунок 8. Реалізація додаткової функціональності через JavaScript код
Отже, використовуючи наявний функціонал, який надає нам система Moodle, можна реалізувати значну кількість специфічних задач, які можуть виникнути в процесі реалізації електронного навчання. Додаткові модулі дають можливість розширити стандартні можливості. Але використання нестандартних підходів до стандартних технологій дає ще більше можливостей реалізувати специфічний функціонал без втручання в кодову базу системи.
Список використаних джерел
- Virtual Learning Environment. Стаття з Wikipedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_learning_environment
- Learning Management System. Стаття з Wikipedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Learning_management_system
- Щербина О.А. Реалізація функцій електронного деканату засобами платформи moodle. Інформаційні технології і засоби навчання, 2015, Том 50, №6. - С.139-151.
- Мокрієв М.В. Інтеграція moodle в інформаційно-освітнє середовище університету. URL: http://2016.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=93
- Навчальна система Агроонлан. URL: http://agro-online.expert
- NED - Mentor Manager. Модуль розширення функціональності CMS Moodle. URL: https://moodle.org/plugins/block_fn_mentor
- Smart Cohort. Модуль розширення функціональності CMS Moodle. URL: https://moodle.org/plugins/local_cnw_smartcohort
- Questionnaire. Модуль розширення функціональності CMS Moodle. URL: https://moodle.org/plugins/mod_questionnaire
- Дистанційне навчання. ПВНЗ "Міжнародний інститут бізнесу". URL: http://dl.iib.com.ua/