Общее
Триус Ю.В.
Черкаський державний технологічний університет
ВИКОРИСТАННЯ СИСТЕМИ ПІДТРИМКИ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ЧДТУ НА БАЗІ MOODLE В УМОВАХ КАРАНТИНУ
Вступ. Як відзначалося у роботі [1], на формування і розвиток особистості найбільше впливає середовище, в якому вона живе, навчається, працює. Тому сьогодні для закладів вищої освіти (ЗВО) важливою і актуальною є проблема створення такого високотехнологічного інформаційно-комунікаційного освітньо-наукового середовища, в якому студент знаходиться щодня в процесі всього періоду навчання у вищій школі, яке повинне відповідати потребам інформаційного суспільства, сучасному стану розвитку науки і техніки, світовим освітнім стандартам і сприяти формуванню інформаційно-комунікаційних компетентностей всіх учасників освітнього процесу від професора до студента.
Ця теза набула ще більшої актуальності в умовах тотального карантину, пов’язаного з пандемією коронавірусу COVID-19 в усьому світі. Ті ЗВО, що протягом останніх років активно застосовували технології дистанційного навчання в освітньому процесі, швидко перебудували свою діяльність в умовах, коли всім учасникам цього процесу довелося працювати в дистанційному режимі. До таких ЗВО відноситься і ЧДТУ, який, починаючи з 2010 року цілеспрямовано і системно почав запровадження системи підтримки дистанційного навчання (СПДН) на базі Moodle в освітній процес [2].
За цей час в університеті побудована певна структура інформаційно-освітнього середовища (ІОС), важливою складовою якої є СПДН ЧДТУ.
Структура інформаційно-освітнього середовища ЧДТУ. Процес впровадження і подальшого застосування різноманітних складових інформаційно-освітнього середовища обов’язково спирається на ряд принципів, зокрема: ресурсної забезпеченості, системності, адаптивності, інтегративності, практичної спрямованості, захищеності, прозорості, результативності та мобільності. Цей процес сприяє формуванню та розвитку інтелектуального потенціалу студентів, удосконаленню форм і змісту освітнього процесу, впровадженню комп'ютерних методів навчання, що надає можливість вирішувати проблеми підготовки фахівців на більш якісному рівні з урахуванням світових вимог. Результатом такого впровадження стає удосконалення управління освітнім процесом, індивідуалізація навчання, підвищення якості навчання на всіх рівнях підготовки фахівців, організація систематичного контролю знань, інтеграція освітньої, дослідницької та практичної діяльності, можливість враховувати психофізіологічні особливості кожного студента і викладача тощо [3].
Основу ІОС ЧДТУ становлять інформаційні системи і ресурси, до яких відносяться (рис. 1):
- система управління навчальним процесом (модуль контингенту студентів, модуль планування розкладу занять, модуль формування навчальних планів тощо);
- ресурси науково-технічної бібліотеки;
- система підтримки дистанційного навчання;
- мережеві ресурси університету: офіційний сайт університету, сайти факультетів та інших підрозділів університету, університетські тематичні сайти, сторінки та групи у соціальних мережах;
- система управління господарською діяльністю: модуль облікової роботи, модуль фінансово-економічного управління, модуль управління персоналом;
- внутрішні ресурси: поштовий сервер, ftp-ресурси;
- загальнодержавні інформаційні системи та бази даних: система замовлення документів про освіту, єдина державна електронна база з питань освіти (ЄДЕБО);
- інші ресурси.
Система підтримки дистанційного навчання ЧДТУ. Серед інформаційних технологій, на основі яких у ЗВО доцільно створювати навчальне середовище, де студенти можуть отримати доступ до навчальних матеріалів у будь-який час та в будь-якому місці, виділяються технології, використання яких робить освітній процес більш привабливим, демократичним, комфортним і стимулюватиме студентів до самоосвіти та навчання протягом усього життя.
Однією з таких технологій, що відповідає зазначеним умовам, є LMS (Learning Management System – система управління навчанням) Moodle – модульне об'єктно-орієнтоване динамічне навчальне середовище, яка є вільно поширюваною системою управління навчанням [4]. Це система сьогодні настільки популярна серед користувачів у всьому світі, що давати їй характеристику в даному матеріалі не має сенсу.
Для входження в СПДН ЧДТУ необхідно у браузері ввести посилання виду [2] і потім на головній сторінці сайту обрати СПДН відповідного факультету (рис. 2, 3), або у браузері одразу ввести посилання на СПДН відповідного факультету, наприклад для факультету інформаційних технологій і систем (ФІТІС) [5] (рис. 4). Також можливе входження до СПДН ЧДТУ через сайт університету за посиланням [6].
Рис. 2. Головна сторінка СПДН ЧДТУ
Рис. 3. Головна сторінка СПДН ЧДТУ (продовження)
Рис. 4. Головна сторінка СПДН ФІТІС
Досвід організації дистанційного навчання студентів під час карантину. Розглянемо, для прикладу, процес організації дистанційного навчання студентів спеціальностей 122 – комп'ютерні науки і 124 – системний аналіз кафедрою комп’ютерних наук та системного аналізу (КН та СА) під час карантину, з використанням СПДН факультету інформаційних технологій і систем, що розроблялась під науковим керівництвом автора.
Для організації забезпечення дистанційного навчання кафедрою була проведена певна підготовча робота, яка передбачала ряд заходів:
1. Розміщення та оновлення в електронних навчальних курсах кафедри в СПДН ФІТІС навчально-методичних матеріалів до лекцій і лабораторних занять, контрольних завдань для поточного і тематичного контролів;
2. Забезпечення реєстрації і доступу до електронних навчальних курсів кафедри СПДН ФІТІС студентів;
3. Вибір web-орієнтованих (Skype, Zoom, Cisco WebEx, Google Class, Google Meet, BigBlueButton та ін.) і мобільних засобів (Viber, Telegram, Messenger та ін.) для проведення онлайн занять;
4. Розроблення методичних матеріалів для роботи із засобами проведення онлайн занять
5. Проведення тренувальних онлайн занять для викладачів і студентів;
6. Доведення до відома студентів графіку проведення онлайн занять через сайт ЧДТУ (https://chdtu.edu.ua/), сайт кафедри (https://knsa.chdtu.edu.ua/), сторінку кафедри на facebook (https://www.facebook.com/groups/122.124.chdtu/), групи у Viber, Telegram, Messenger, електронну пошту та ін.
Починаючи з 23 березня 2020 року і до кінця карантину кафедра організовує проведення навчальних онлайн занять з курсів кафедри з використанням технологій дистанційного навчання.
Навчання відбувається у відповідності до розкладу занять на факультеті інформаційних технологій, за яким відбувалися очні заняття у другому семестрі (http://195.95.232.162:8082/cgi-bin/timetable.cgi), з можливою зміною часу проведення онлайн занять на більш зручний для учасників дисанційного навчання.
Для організації дистанційних занять кафедрою КН та СА використовуються:
- СПДН ФІТІС – для організації доступу студентів до навчальних і методичних матеріалів з курсів, аналізу використання цих матеріалів студентами, а також контролю їх навчальної активності та оцінювання результатів виконання індивідуальних завдань, проведення поточного, тематичного і підсумкового контролю;
Skype [7] і Cisco WebEx [8] – для організації проведення онлайн лекцій і лабораторних занять.
Інформація про організацію онлайн занять розповсюджується шляхом розсилання повідомлень на електронну пошту студентів, через сервіси мобільного зв'язку, через новини на сайті кафедри (рис. 5), сторінку кафедри у facebook (рис. 6), через новини електронних курсів у СПДН ФІТІС (рис. 7, 8, 9). Крім того, в календарі кожного курсу також зазначаються події, що відповідають даті і часу проведення онлайн занять згідно з розкладом (рис. 10, 11).
Рис. 5. Сторінка новин сайту кафедри КН та СА
Рис. 6. Інформація про організацію дистанційного навчання на сторінці кафедри КН та СА у facebook
Рис. 7. Фрагмент електронного навчального курсу «Теорія прийняття рішень»
(лектор проф. Триус Ю.В.) в СПДН ФІТІС
Рис. 8. Сторінка з новинами про проведення онлайн занять з курсу «Теорія прийняття рішень»
Рис. 9. Приклад новини про проведення онлайн лабораторної роботи з курсу «Теорія прийняття рішень»
Рис. 10. Фрагмент сторінки календаря з створенням події про онлайн заняття
Рис. 11. Фрагмент сторінки календаря курсу «Теорія прийняття рішень»
За активну участь у дистанційних заняттях студентам нараховуються додаткові бали до підсумкових балів з відповідних дисциплін кафедри КН та СА.
Викладачі кафедри КН та СА готуються до проведення підсумкового контролю (заліків, екзаменів) та захисту бакалаврських робіт у дистанційному режимі з активним використанням СПДН ФІТІС на базі Moodle.
Висновок. Цілеспрямоване і системне використання системи підтримки дистанційного навчнання ЧДТУ на базі Moodle зробило дистанційний освітній процес під час карантину більш привабливим, демократичним, комфортним, що, в свою чергу, спонукає студентів до навчання, самоосвіти та саморозвитку.
Список використаних джерел
- Система електронного навчання ВНЗ на базі MOODLE: Методичний посібник / Ю. В. Триус, І. В. Герасименко, В. М. Франчук // За ред. Ю. В. Триуса. – Черкаси. – 2012. – 220 с.
- Сайт СПДН ЧДТУ // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ias.chdtu.edu.ua/
- Петрович Й. М. Інформаційні системи управління навчальним процесом у BНЗ: порівняльний аналіз [Текст] / Й.М. Петрович, Ю.М.Римар // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Логістика, 2012. – № 735. – С. 167-175.
- Офіційний сайт системи Moodle // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://moodle.com/
- СПДН ФІТІС ЧДТУ // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://fitis.moodle.chdtu.edu.ua/
- Офіційний сайт ЧДТУ з доступом до СПДН // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://chdtu.edu.ua/student/study/item/2804-systema-elektronnoho-navchannia-chdtu
- Офіційний сайт системи Skype // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.skype.com/uk/
- Офіційний сайт системи Cisco WebEx // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.webex.com/