Общее
Тевяшев А.Д., Литвин О.Г., Манчинська Н.Б.
Харківський національний університет радіоелектроніки
ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ СИСТЕМИ MOODLE У ДИСТАНЦІЙНОМУ НАВЧАННІ З ФУНДАМЕНТАЛЬНИХ МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН
Враховуючи перехід виключно на дистанційну форму освіти, виникли питання, пов’язані не тільки з наповненням інформацією про відповідні курси (програма, силлабус, конспекти, завдання тощо), але й з контролем за засвоєнням знань та вмінь на основі дистанційного навчання online. Бо у дистанційному навчанні існує більше можливостей фальсифікацій, ніж у традиційній формі навчання. Мова йде про фундаментальні математичні дисципліни, які, як і всі математичні дисципліни, мають свою специфіку. Ця специфіка полягає в тому, що важливо бачити хід розв’язання, виконані перетворення, причому може бути отримано результат вірний, але у різних виглядах. Тому глибока перевірка знань з допомогою тестів проблематична. Досконалішим методом перевірки знань є виконання письмової контрольної роботи. Саме такому методу контролю online присвячена ця робота.
Тут виникають такі форми та процеси здійснення контролю:
1) форма подання завдань на перевірку, 2) автентифікація студентів при оцінці робіт, 3) перевірка робіт за реальний час, 4) донесення результатів перевірки, 5) аналіз помилок тощо.Далі наводимо зазначенні пункти і шляхи їх реалізації в системі Moodle, що є змістом цієї роботи.
1. Форма подання завдань на перевірку.
Завдання подаються у вигляді pdf-файлу, у якому наведені фото кожного із завдань з вертикальним розташуванням та чітким зображенням.
2. Автентифікація студентів при оцінці робіт. Тут мається на увазі, чи самостійно студент виконує роботу. Можливо це робить більш обізнана особа, але ми цього не бачимо.
Питання автентифікації у вказаному сенсі при оцінці знань є проблемою дистанційного навчання і вимагає у викладачів спеціальних прийомів та навичок, які потребують хоча б часткової формалізації.
Контрольна робота online виконується одночасно на всьому потоці (синхронізація за часом), час виконання обмежений, всі варіанти завдань різні, їх зміст скритий від студентів до початку виконання роботи, що легко реалізується у системі Moodle.
3. Перевірка робіт за реальний час.
Це суттєво залежить від форми подання робіт на перевірку і цей факт особливо важливий при великій кількості студентів.
4. Донесення результатів перевірки.
Автоматично в системі Moodle.
5. Аналіз помилок.
Частково в системі Moodle. З використанням відеоконференцій.
Аналіз виконання такого контролю знань online потребує від викладачів великого обсягу роботи та часу по підготовці, проведенню та перевірці робіт.
Зауважимо, що такий підхід придатний для проведення іспитів online з фундаментальних математичних дисциплін. Питання на часі.
Дана робота присвячена висвітленню реалізації вказаних проблемних питань на прикладах курсів “Вища математика” (другий семестр), “Лінійна алгебра та аналітична геометрія”, “Алгебра та геометрія” (другий семестр) для студентів Харківського національного університету радіоелектроніки.
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Для проведення усіх типів занять та консультацій застосована платформа Moodle з використанням відеоконференцій у сервісі Google Meet.
Рисунок 1. Інтерфейс сторінки курсу на платформі Moodle
Перед початком занять студенти ставлять позначку про присутність в журналі відвідувань.
Рисунок 2. Вигляд посилання на журнал відвідувань
В якості контролю засвоєння курсу на основі дистанційного навчання виконувались: 1) індивідуальні завдання (ІДЗ) безпосередніми розрахунками письмово; 2) ІДЗ у системі комп’ютерної математики Mathcad; 3) письмові контрольні роботи (КР). Завдання пунктів 1), 2) виконувались як домашні завдання; пункту 3) online.
Для кожного з типів цих контролів наводиться їх зміст, способи подання, особливості реалізації. Зауважимо, що ілюстрація наводиться на прикладі розділу «Диференціальні рівняння» курсу «Вища математика».
2. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ
ЗМІСТ.
Рисунок 3. Зміст Індивідуального завдання 2
ПОРЯДОК ПОДАННЯ
Рисунок 4. Порядок подання на перевірку Індивідуального завдання 2. Безпосередні розрахунки
Рисунок 5. Порядок подання на перевірку Індивідуального завдання 2. Виконання в Mathcad
ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ
Індивідуальне завдання студенти розв'язують заздалегідь (домашнє завдання), готуючись до контрольної роботи. Виконане індивідуальне завдання, у вигляді посилання на PDF-файл на Goodle-диску (Безпосередні розрахунки) та у вигляді файлу (Виконання в Mathcad), студенти завантажують в елемент курсу Індивідуальне завдання №2.
Рисунок 6. Фрагмент інтерфейсу елементу курсу Індивідуальне завдання №2
3. КОНТРОЛЬНІ РОБОТИ ONLINE
ЗМІСТ
Рисунок 7. Зміст контрольної роботи №2
ПОРЯДОК ПОДАННЯ
Порядок подання виконаної контрольної роботи такий же, як подання виконаного індивідуального завдання безпосередніми розрахунками письмово (див. вище рис. 4).
ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОВЕДЕННЯ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ ONLINE
Рисунок 8. Повідомлення про контрольну роботу №2, яка виконується online
Контрольні роботи проводяться онлайн одночасно для всього потоку студентів. На потоці 11 груп, разом 260 студентів.
Всі варіанти завдань на контрольну роботу різні. Час виконання обмежений, що фіксується системою. Використовується елемент курсу Файл, що дозволяє відкрити варіанти завдань у зазначений час (рис. 9).
Рисунок 9. Спосіб обмеження доступу до варіантів завдань за часом
Закінчення виконання роботи регулює елемент курсу Завдання (рис. 10). При визначені часу враховується час на формування PDF-файлу та пересилку.
Рисунок 10. Інтерфейс системи Moodle
Виконану контрольну роботу у вигляді посилання на PDF-файл на Goodle-диску студенти завантажують в елемент курсу Виконана контрольна робота №2.
Рисунок 11. Інтерфейс системи Moodle
4. ФОРМУВАННЯ ВІДЕОУРОКІВ НА ПРИКЛАДАХ КУРСІВ “ВИЩА МАТЕМАТИКА” І “АЛГЕБРА ТА ГЕОМЕТРІЯ”
Лекції та практичні заняття проводяться у вигляді відеоконференцій з використанням сервісу Google Meet, в якому є можливість здійснювати відеозапис зустрічей. З цих відеозаписів після редагування формуються відеоуроки для практичних занять, які викладаються на відеохостінгу YouTube. Плейлист курсу «Вища математика»: https://bit.ly/2zAfark, курсу «Алгебра та геометрія»: https://bit.ly/2y3Qx5I. На сторінці курсу до кожної теми дається посилання на відповідний відеоурок.
Рисунок 12. Посилання на відповідний відеоурок в курсі «Вища математика»
Рисунок 13. Посилання на відповідний відеоурок в курсі «Алгебра та геометрія»
5. ДЕЯКІ ФРАГМЕНТИ З МАТЕРІАЛІВ ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТЬ З ВИКОРИСТАННЯМ СЕРВІСУ Google Meet
Рисунок 14. Копія екрана відеоконференції при проведенні контрольної роботи №2 на потоці студентів
Рисунок 15. Кількість студентів на контрольній роботі №2 на потоці студентів
Рисунок 16. Копія екрана відеоконференції при проведенні практичного заняття у студентській групі
6. ВИСНОВКИ
У даній роботі наведена практична реалізація проведення контролю засвоєння курсів з фундаментальних математичних дисциплін. Вказано особливості реалізації такого контролю online. Використані елементи для запобігання фальсифікацій. Такий підхід досить дієвий і вимагає великої роботи викладачів для реалізації.
Список використаних джерел
1. Тевяшев А.Д., Литвин О.Г. Вища математика у прикладах та задачах: Математичний аналіз із застосуванням Mathcad.. – Х.: ТОВ “Друкарня Мадрид”, 2015. –600с.
2. Тевяшев А. Д., Литвин О. Г., Манчинська Н. Б. Досвід використання системи дистанційного навчання Moodle при вивчанні фундаментальних математичних дисциплін // П’ята міжнародна науково-практична конференція «MoodleMoot Ukraine 2017». Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle». (Київ, КНУБА, 26–27 травня 2017 р.): тези доповідей. – К.: КНУБА, 2017. – 26 с., доповідь: http://2017.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=84
3. Тевяшев А.Д., Литвин А.Г., Манчинская Н.Б. Об опыте использования системы дистанционного обучения MOODLE при изучении фундаментальных математических дисциплин Междунар. науч.-метод. конф. (Минск, 1–2 ноября 2018 года). Минск : БГУИР, 2018. – 596 с., 461-465 с.
4. Офіційний сайт Литвин О.Г.: https://litvinog.com
5. Система дистанційного навчання Moodle ХНУРЕ ДН https://dl.nure.ua.