Общее
Мар'єнко М. В.
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України
КЛАСИФІКАЦІЯ ІНСТРУМЕНТАРІЮ MOODLE В КОНТЕКСТІ ВІДКРИТОЇ НАУКИ
Мета. Визначити місце окремих ресурсів системи Moodle в контексті відкритої науки.
Зміст. Дорожня карта інтеграції України до Європейського дослідницького простору (ERA-UA) була схвалена рішенням колегії Міністерства освіти і науки України № 3/1-7 ще 22.03.2018. Пріоритет 5 містить підпункт, в якому зазначено про подальші напрями розвитку відкритої науки в Україні. Відкрита наука означає відкриття процесу дослідження шляхом оприлюднення всіх його результатів та способу досягнення цих результатів, загальнодоступних у мережі Інтернет.
Практичним використанням парадигми відкритої науки є [1]: представлення навчальних матеріалів у відкритому доступі (даних, програми заходу, конспектів, протоколів засідань, дидактичних матеріалів, файлів аналізу даних); публікації матеріалу у виданні, що є загальнодоступним; вільне розповсюдження та поширення навчальних, наукових матеріалів та даних (як приклад завантаження матеріалу до відкритого репозитарію).
Якщо розглянути принципи відкритої науки, то на думку М. П. Шишкіної це [2]:
- відкритий доступ до наукових джерел;
- відкритий доступ до електронних ресурсів, що використовувалися під час дослідження;
- вільний доступ до масиву даних, одержаних під час проведення педагогічного експерименту;
- відкриті е-інфраструктури.
Загальним прикладом відкритих джерел є велика кількість відкритих вихідних віртуальних середовищ навчання, що використовуються в академічному середовищі. В даному напрямку найяскравішим прикладом є Moodle, завдяки його широкому використанню в навчальних закладах.
Зрозуміло, що в цілому, систему Moodle не можна розглядати як інструмент відкритої науки, адже Moodle це – система управління навчанням. Проте, окремий інструментарій даної системи (хоча б частково) можна розглянути в контексті відкритої науки.
Умовно весь інструментарій Moodle можна класифікувати як:
- Статичні ресурси: файл, сторінка (HTML), тека з файлами, URL-адреси.
- Інтерактивні ресурси: завдання, тест, Wiki, глосарій, форум, чат та анкета.
Оскільки більшість принципів відкритої науки передбачають вільний доступ до будь-якого ресурсу, очевидно що матимемо справу з відкритим дистанційним курсом на базі системи Moodle. Строго кажучи, відкритий онлайн курс відповідає ще й парадигмі відкритої освіти. Подібний курс не вимагає реєстрації, для його використання потрібен лише гостьовий доступ. В чому переваги подібних курсів? Його змістову складову можна навести в якості прикладу відкритих даних. При цьому ресурси відповідають трьом основним вимогам, що висуваються до відкритих даних: відкрита ліцензія, доступ та формат. При цьому останню вимогу (відкритий формат) слід розуміти, як такий формат, що підлягає подальшому аналізу та використанню в інших наукових дослідженнях, навчальних курсах. Зрозуміло, що подальше використання відкритих матеріалів вимагає відповідних посилань на роботи авторів. Вважається, що завдяки концепції відкритих даних та відкритої науки набуде подальшого поширення академічна доброчесність та дозволить перевірити наявні результати своїх колег.
Якщо розглянути перший принцип відкритої науки (згідно досліджень М. П. Шишкіної), тобто відкритий доступ до наукових джерел, то можна використати наступний інструментарій: файл, сторінка (HTML), тека з файлами та URL-адреса. Тобто, згідно класифікації, певний інтерес виникає лише до статичних ресурсів. Даний інструментарій не може, звичайно розглядатись в якості повноцінного репозитарію, проте, за умови, що маємо справу з відкритим дистанційним курсом, може бути загальнодоступним. Таким чином забезпечується відкритий доступ до результатів дослідження (як кінцевих так і проміжних). Наразі існує ідея про використання не лише кінцевих результатів наукових досліджень, але й так званих препринтів (чернеток), в змісті яких можна представляти гіпотезу, робити певні проміжні висновки, коригувати модель в процесі дослідження. Використання інструментарію Moodle відповідає зазначеним вимогам.
Завдяки інтерфейсу для мобільних пристроїв за замовчуванням та сумісності між веб-браузерами вміст на платформі Moodle легко доступний та сумісний у різних веб-браузерах та на різних пристроях. Деякі інші функціональні можливості, що надаються системою, розглядаються у навчанні як одні з найважливіших, це і багатомовний інтерфейс користувача, і управління курсами для створення нових екземплярів, гнучкість дозволу різних типів курсів та можливість інтеграції зі сторонніми інструментами та стандартами.
Наукова і практична цінність. Оскільки інструментарій системи Moodle, хоча б частково підтримує основні європейські тенденції та може використовуватись не лише в навчанні, але й в науковій діяльності можна стверджувати, що таким чином виконується один з пріоритетів Дорожньої карти інтеграції України до європейського дослідницького простору. Сутність даного пріоритету полягає в покращенні обміну, передачі та доступу до наукових знань.Список використаних джерел
- Мар’єнко М. В. Наукові платформи та хмарні сервіси, їх місце у системі наукової освіти вчителя / М. В. Мар’єнко // Фізико-математична освіта. – Випуск 4 (22). – 2019. – С. 93-99.
- Шишкіна М. П. Використання хмарних технологій у підтримуванні освітніх досліджень у просторі відкритої науки / М. П. Шишкіна // Новітні комп’ютерні технології. – 16. –2018. – С. 105-115.