Общее
ЛИТВИНЕНКО О.В.
Комунальний заклад "Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського"
ВИКОРИСТАННЯ СИСТЕМИ MOODLE ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ ЗІ ЗДОБУВАЧАМИ ОСВІТИ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН
Мета доповіді полягає у теоретичному обґрунтуванні необхідності створення та подальшого використання практичних занять зі здобувачами освіти природничо-математичних дисціплін під час навчання за програмами з використанням платформи Moodle.
Сучасні інформаційні технології дають змогу підвищити та вдосконалити ефективність освітнього процесу. Під час реформування освіти у закладах післядипломної педагогічної освіти прогресивно впроваджується та розробляється концепція дистанційної освіти, що передбачає розробку різноманітних практичних занять, у тому числі з використанням платформи Moodle.
В останні десятиліття швидко розвиваються науково-методичні основи дистанційного навчання. Проблемам з питань розвитку дистанційної освіти присвячені роботи багатьох зарубіжних науковців, таких як: Р. Деллінг, Г. Рамблє, Д.Кіган, М. Сімонсон, М. Мур, А. Кларк, М. Томпсон ін. та відповідно вітчизняними, такими як: О. Андрєєв, Г. Козлакова, І. Козубовська, В. Олійник, Є. Полат, А. Хуторський. Та незважаючи на велику кількість наукових досліджень сучасна дистанційна освіта в Україні нагадує традиційні форми навчання, без застосування всіх можливостей принципово нових форм і методів навчання.
Стрімкий розвиток сприяє модернізації сучасної системи освіти. Сучасна дистанційна освіта – це розгалужена система передачі знань на відстані за допомогою різних засобів і технологій, яка сприяє отриманню здобувачами освіти необхідної інформації для використання у практичній діяльності. Дистанційне навчання – це така форма організації освітнього процесу та педагогічна технологія, основою якої є керована самостійна робота здобувачів. Основною метою дистанційного навчання здобувачів є виховання особистості, яка має бажання і здатність до спілкування, навчання та самоосвіти.
Для цього на базі комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» під час навчання за програмами передбачено проведення практичних занять з використанням платформи Moodle. Під час практичних занять здобувачі освіти мають практичний досвід роботи на платформі Moodle. Вони опановують такі модулі, як форум, тестування тощо.
Особливістю вивчання фундаментальних природничо-математичних дисциплін є необхідність безпосереднього контролю засвоєння матеріалу особисто кожним здобувачем освіти, не залежно від вікових особливостей.
Для підтримки практичних занять та організації самостійної роботи система містить значну кількість інтерактивних засобів організації осівітнього процесу. До таких засобів відносяться:
Google-сервіси. Вони дозволяють користувачам створювати нові файли (документи, презентації, таблиці, форми тощо), використовуючи веб-браузер, тобто здобувачі можуть працювати разом. Слід зазначити, що матеріали створені за допомогою Google сервісів легко вбудовуються в облонку Moodle. Наприклад, на практичних заняттях , здобувачі освіти заповнюють Google – презентація, де на виокремлених слайдах записують інформацію про себе (місце роботи, власне кредо та проблема над якою працює педагог).
Анкети. Цей елемент дає можливість проведення досліджень, які можуть бути корисними при оцінюванні і стимулюванні навчання.
Глосарій. За допомогою якого створюється термінологічний словник термінів сучасного освітнього процесу.
Завдання. Дозволяє сформулювати завдання для виконання здобувачами освіти, яке передбачає підготовку відповіді в електронному вигляді та завантаження її на сервер для перевірки, встановити термін його здачі та максимальну кількість балів за виконання.
Тест. Дозволяє викладачу створювати набір тестових питань в різних формах. Тестові завдання, які викладач використовує під час практичних занять дозволяє здобувачам освіти перевірити власну фахову підготовку.
Для здобувачів тестові завдання з математики містять 30 фахових запитань.
Тестові запитання різнопланові – одна відповідь, декілька відповідей, відповідність тощо.
Тестові запитання з фізики містять багато питань з використанням малюнків. Це дає можливість здобувачам показати, які типи запитань можна використовувати для проведення занять в освітньому закладі.
За результатами здобувачі освіти можуть побачити власний рівень професійної компетентності. Якщо він його не задовольняє, то є можливість зайнятися самоосвітньою діяльністю, наприклад, пройти фахові дистанційні семінари-практикумі та тренінги.
Форум. Організація освітньої діяльності у формі обговорення. Під час обговорення здобувачі освіти висловлюють власну думку відповідно до тематичних питань форму. Окрім цього, обов’язковою умовою форму є написати коментар колезі. Таким чином, відбувається обговорення нагальних освітніх проблем, надання допомогти один одному, а також спілкування з викладачем.
Система Moodle, яка від самого початку розроблялася як середовище для організації дистанційної форми навчання, набула величезної популярності завдяки своїй багатофункціональності й можливості використання для організації всіх інших форм навчання.
Це дає змогу усвідомлення використання платформи Moodle для дистанційного навчання в освітньому закладі.
Список використаних джерел
1. Положення про дистанційне навчання (Затверджено Наказом Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013 № 466).
2. Андреев А. А. Дидактические основы дистанционного обучения / А. А. Андреев. – М. : РАО, 1999. – 126 с.
3. Биков В. Ю., Кухаренко В. М., Богачков Ю. М. Технологія створення дистанційного курсу: Навчальний посібник/ За ред. В. Ю. Бикова та В. М. Кухаренка – К.: Міленіум, 2008. – 324 с.
4. Биков В.Ю. Технології хмарних обчислень, ІКТ-аутсорсінг та нові функції ІКТ-підрозділів навчальних закладів і наукових установ / В.Ю. Биков // Інформаційні технології в освіті. – 2011. – С. 8-23.
5. Полат Е. С. Теория и практика дистанционного обучения: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб.заведений / Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина, М. В. Моисеева; под ред. Е. С. Полат. – М. : Изд. центр "Академия", 2004. – 416 с.