Общее
Кухаренко В.М.1, Войченко О.П.2
1НТУ “ХПІ” , 2МННЦ
ДОСВІД ПРОВЕДЕННЯ МООС В LMS MOODLE НА ХОСТИНГУ СПІЛЬНОГО КОРИСТУВАННЯ
MOOODLE на сьогоднішній день одна з найпопулярніших LMS в світі та в Україні. На момент написання роботи зареєстровано 1254 MOOODLE-сайтів [1]. При цьому слід зазначити, що далеко не всі інсталяції Mooodle реєструються на головному Mooodle-порталі, тобто можна зробити висновок, що насправді Mooodle-сайтів значно більше. Як можна побачити із даних статистичного розділу головного Mooodle-порталу, LMS MOOODLE використовується в Україні не лише у ВНЗ, а й у школах, всіляких курсах, та в корпоративному секторі. Таким чином, наявна аудиторія освітніх послуг на платформі Mooodle дуже велика. Отже, проблема проведення масових відкритих онлайн курсів на платформі Mooodle стає актуальною.
Мета даної роботи – поширити досвід у проведенні МООС в LMS MOODLE за умов використання хостингу спільного користування. В умовах обмежених ресурсів та великого попиту на навчання в курсі “Основи дистанційного навчання – 2020” (автор – проф. Кухаренко В.М.) ГО УФДМН був проведений пілотний експеримент з використання хостингу спільного користування для проведення курсу в LMS MOODLE у режимі МООС. В процесі проведення курсу виникла низка технічних та організаційних проблем, які було діагностовано, проаналізовано та успішно вирішено. Дана робота містить аналіз типових проблем, що можуть виникати в умовах пікових навантажень в LMS MOODLE та практичні рекомендації з їх вирішення. Робота також містить певний об’єм статистичних даних, що було напрацьовано під час пілотного експерименту.
Курс “Основи дистанційного навчання” [2] розрахований на широку цільову аудиторію, він цікавий як для викладачів вузів, так і для шкільних викладачів, викладачів різноманітних курсів з недержавного або корпоративного сектору. Не буде перебільшенням сказати, що цільова аудиторія курсу – освітня спільнота України. Тривалість курсу – 8 тижнів, початок був 23 березня 2020 року. В якості середовища проведення було обрано Mooodle 3.8. Статистика середовища наведена на рис. 1.
Рисунок 1. Статистика операційного середовища Mooodle 3.8.
Основний фокус курсу зроблено на:
- огляд сучасного стану дистанційного навчання;
- знайомство з міжнародними стандартами в галузі дистанційного навчання;
- розуміння змішаного навчання;
- вивчення основних принципів курування контенту;
- та практична діяльність із створення власних дистанційних курсів.
Для успішного завершення курсу кожен учасник мав створити свій власний дистанційних курс і представити його на розгляд викладачу та іншим учасникам. Отже, основний запропонований у курсі засіб отримання знань та навичок – це спілкування та практична робота над власним дистанційним курсом.
Перед початком курсу організатори очікували 200 – 300 слухачів. Але у перший день реєстрації зареєструвалося більше 500 слухачів, а за перший тиждень кількість зареєстрованих слухачів сягнула більше 1600. За два тижні відкритої реєстрації на курс записалося понад 1700 учасників.
Статистика користування сервером у перший тиждень наведена на рисунку 2.
Рисунок 2. Статистика користування сервером 21-31.03.20.
У процесі проведення курсу постала низка технічних та організаційних проблем. Оскільки подібні проблеми є типовими для функціонування Mooodle на обмежених ресурсах за умов високого навантаження, варто їх перерахувати.
Перш за все це перевантаження системи – у певні моменти учасники не могли під’єднатися до сайту, бо система не витримувала навантаження.
Розсилка email: участь у курсі передбачала регулярне отримання email повідомлень, але mail сервер не витримував навантаження і працював нестабільно, отже у деякі дні учасники курсу не отримували email повідомлень.
Участь у вебінарах. У курсі використовувались безкоштовні сервери BigBlueButton, в піковий момент участь в установчому вебінарі брав 211 учасник, але при цьому більше сотні учасників не змогли підключитися до вебінару.
Виникли складнощі з автоматичним резервним копіюванням. Автоматичне резервне копіювання використовувалося для того, щоб зберігати оновлені версії курсів, які створювалися учасниками курсу. У певний момент кількість таких курсів перевищила 90. Системних потужностей при такій кількості курсів та їх щоденному оновленні не вистачало для того, щоб вчасно та успішно виконувати резервне копіювання.
Також потрібно було регулярно модерувати форум, щоб не з’являлись повідомлення, що не стосуються тем курсу.
Після аналізу міжнародного досвіду проведення масових курсів на платформі Mooodle [3] та звернень за консультацією до штаб-квартири Mooodle, були розроблені рішення, які дозволили успішно проводити курс далі.
В першу чергу це автоматичний розподіл студентів по групах. Всі учасники були розділені на 5 груп з можливістю робити анонси для груп та працювати з різними групами окремо.
Альтернативні канали комунікацій. Оскільки виникали проблеми з email-розсилкою, учасників заохочували використовувати мобільну версію додатку Mooodle і таким чином вони могли отримувати Push-повідомлення про події курсу, новини, приватні повідомлення, тощо. Тобто Push-повідомлення надходили у режимі реального часу, навіть коли email-розсилка була недоступною. Також каналами комунікації були Facebook та Twitter, зокрема анонси курсу публікувалися в Twitter і учасники, які підписались на системний Twitter могли їх отримувати, навіть якщо вони не користувались мобільною версією Mooodle. Окрім цього була ще можливість спілкування через Facebook. Таким чином, навіть якщо сайт був недоступний, можна було поставити запитання, дізнатись про ситуацію та поспілкуватись з викладачем або адміністратором курсу.
Гнучкий механізм ролей. Викладач курсу та системний адміністратор тісно співпрацювали та за необхідності могли підтримувати один одного у випадку великої кількості звернень. Наприклад, якщо виникало технічне питання і адміністратор не встигав відповідати, викладач курсу міг вирішити проблему самостійно.
Використання механізму заморозки контенту (Content freezing) [4]. Цей механізм Moodle використовують не досить часто, а дехто з розробників курсів навіть про нього не чув. Заморозка контенту дає можливість будь який курс або його частину переводити у режим “тільки для читання” (read only). Авторизовані користувачі можуть бачити вміст, наприклад форуму, читати його, але не можуть вносити зміни чи додавати свій контент. Зокрема використовувався зразок курсу, з яким могли ознайомитись учасники і він був у режимі “тільки для читання”, тобто вони могла бачити структуру курсу, весь його контент, але не могли вносити зміни. Після того, як учасники завершили роботу з основним курсом, його також було переведено в режим “тільки для читання”. Таким чином у учасників, які завершили курс все ще є можливість повертатися до курсу, наприклад, читати інформацію на форумах. Тобто зберігається повний доступ до курсу але при цьому нема можливості щось додавати або змінювати інформацію. Ми спостерігали помітний інтерес до матеріалів курсу у режимі “тільки для читання” вже після його завершення.
Висновки. В роботі відображено головні результати проведеного дослідження з ідентифікації та вирішення типових проблем, що виникають у недосвідчених розробників дистанційних курсів. Запропоноване ефективне рішення з стандартизації структури типового навчального курсу та реалізація технологічної підтримки прискореної розробки з використанням плагіну Kickstart. За сучасних умов запропоновані у роботі рішення будуть цікаві фахівцям з розробки дистанційних курсів в LMS MOODLE.
Висновки після проведення курсу.
Не усі представники освітньої спільноти чітко розуміють різницю між LMS та системою дистанційного навчання. Дехто вважає що достатньо інсталювати LMS і організація автоматично отримає систему дистанційного навчання. Також ми зрозуміли, що дуже важливою є наявність альтернативних каналів комунікації учасників і викладачів. У випадку недоступності LMS, наприклад, з технічних причин, учасник має можливість зв’язатися з викладачем через альтернативні канали, і отримати потрібну інформацію.
Персонал, що проводить та підтримує дистанційне навчання має працювати в команді. Треба вибудовувати ефективну взаємодію між членами команди, тоді загальна ефективність діяльності суттєво підвищується. У разі необхідності один член команди може тимчасово перебрати роль іншого і таким чином вони можуть підтримувати та страхувати один одного, а загальна ефективність роботи суттєво збільшується.
Перший тиждень проведення MOOC є критичним за навантаженням на інфраструктуру. Наш досвід показав, що після першого тижня навантаження помітно знизилось, і можна було уникнути більшості технічних проблем. Отримані дані відповідають загальній тезі про те, що пік навантаження в MOOC різної тривалості припадає все одно на перший тиждень [5].
Для порівняння на рисунку 3 наведено статистику другої декади курсу.
Рисунок 3. Статистика доступу до Moodle 02-12.04.20.
Висновок. Проводити MOOC на хостингу спільного користування з використанням Moodle задача технічно доволі складна, але правильно використовуючи функціонал Moodle і організувавши ефективну взаємодію персоналу, цю задачу можна успішно вирішити, що й було доведено описаним вище експериментом.
Список використаних джерел
Moodle Statistics URL: https://stats.moodle.org
Кухаренко В.М. “Основи дистанційного навчання – 2020” URL: https://moodle.com.ua/lms/course/view.php?id=8
Learn Moodle Basics URL: https://learn.moodle.org/course/view.php?id=23600
Context freezing URL: https://docs.moodle.org/38/en/Context_freezing
Elspeth McKay, "Macro-Level Learning through Massive Open Online Courses (MOOCs): Strategies and Predictions for the Future", IGI Global, 2015, 307 p.