Общее
Красюк Ю.М., Супрунюк Г.М.
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Візуалізація навчального матеріалу в презентаціях дистанційних курсів: типові помилки
Сьогодні конкурентною перевагою кожного закладу вищої освіти є ефективна організація навчального процесу з використанням дистанційних технологій навчання. При цьому особливо актуальним постає завдання методично грамотного наповнення дистанційних курсів, під час розробки яких особлива увага повинна приділятися комплексній реалізації позитивних мотивів навчальної діяльності як обов’язкової психологічної передумови активної навчально-пізнавальної діяльності студентів.
Багаторічний досвід проведення курсів підвищення кваліфікації «Дистанційні технології в освітньому просторі Університету» для викладачів різних навчальних дисциплін ДВНЗ «КНЕУ ім. В. Гетьмана» (в університеті з 2015 року впроваджена система Moodle [1], яка активно використовується на дистанційній, денній та заочній формах навчання) дає підстави стверджувати, що досить часто трапляються ситуації коли викладачі захоплюються потужними можливостями, які надає платформа дистанційного навчання Moodle, та починають менше уваги звертати на якість навчального контенту власного дистанційного курсу, зокрема, на якість відео лекцій та презентацій.
Відео лекція або презентація навчального матеріалу в університеті є обов’язковою складовою структури дистанційних курсів для студентів дистанційної форми навчання (згідно з Уніфікованими вимогами щодо структури, наповнення та оформлення дистанційних курсів, що затверджені Вченою радою ДВНЗ «КНЕУ ім. В. Гетьмана»). Адже під час продуктивного опрацювання студентами навчального матеріалу, викладеного в відео лекціях (презентаціях), повинні вирішуватися завдання щодо сприйняття та засвоєння студентами навчального матеріалу, розвитку їх критичного мислення, формування їх пізнавального інтересу до навчального курсу та мотивації до саморозвитку (професійного розвитку). Неякісно створені відео лекції (презентації) є вагомим негативним мотивом, що може змінити будь-які найцінніші, найвагоміші задуми викладача.
Тому викладачі, створюючи відео лекції (презентації), постійно стикаються з проблемою віднайти «золоту середину» між великим обсягом навчального матеріалу та методичними рекомендаціями щодо тривалості відео лекцій (кількості слайдів презентацій), інформаційного наповнення окремого кадру відео лекції (слайду презентації).
Виділимо типові помилки презентацій, що допускаються викладачами під час візуалізації навчального матеріалу, яка повинна передбачати використання прийомів «стиснення» та «згортання» вербального навчального матеріалу, забезпечивши при цьому системність його викладення та глибину розуміння навчальної теми. Розглянемо ці помилки на контр прикладах та тезово визначимо методичні рекомендації викладачам.
1. Великий обсяг навчального матеріалу, що розміщується на одному слайді.
Неправильне оформлення слайду
Правильне оформлення слайду
Великий обсяг навчального матеріалу, що розміщується на одному слайді, є найтиповішою помилкою та однією з основних ознак неефективної презентації.
Доцільно замінювати довгий текстовий матеріал на тези, ключові фрази з акцентом на візуальну форму навчального контенту різних видів наочності (малюнки, графіки, піктограми, фото…). Або розподіляти текст на декілька слайдів, налаштувавши «м’який» перехід між ними.
2. Неправильне розташування інформаційних блоків у групі слайдів.
Неправильне оформлення групи слайдів
Правильне оформлення групи слайдів
Неправильне розташування інформаційних блоків у групі слайдів суттєво знижує ефективність сприйняття навчального матеріалу, розосереджує увагу аудиторії при зміні слайдів.
Схожі за змістом і структурою слайди однієї презентації краще створювати із однаковим розташуванням інформаційних блоків у просторі слайду. Таке оформлення слайдів підкреслить зв'язок між ними і допоможе студентам швидше знайти потрібні дані на слайді.
Для цього в MS PowerPoint застосовується режим перегляду зразків (Зразок слайдів), вбудовані інструменти відображення (Линійка, Лінії сітка та Напрямні) та упорядкування.
Неправильне оформлення слайду
Правильне оформлення слайду
Відсутність фокуса на слайді не дозволяє підкреслити важливий компонент слайду.
Необхідно розташовувати інформаційні блоки на слайді презентації таким чином, щоб студент відразу побачив найголовніше. Для цього важливі дані варто виділяти кольором та розміром шрифту, розташуванням, створюючи ієрархію сприйняття та осмислення тексту.
Якщо використовується візуалізація даних щодо розвитку певної події у часі та просторі (таймлайн), то варто виділити основні етапи розвитку подій, їх тривалість відносно інших.
4. Складна візуалізація даних.
Неправильне оформлення слайду
Правильне оформлення слайду
Складна візуалізація даних не спрощує, а ускладнює сприйняття навчального матеріалу.
При візуалізації даних у презентації бажано не використовувати таблиці та діаграми з великими масивами даних та зрізів. Доцільно віддавати перевагу схематичному відображенню окремої групи даних.
5. Використання неправильних шрифтів та кольорів.
Неправильне оформлення слайду
Правильне оформлення слайду
Використання неправильних шрифтів та кольорів не дозволяє ефективно реалізувати продуманий візуальний ряд. Наприклад, курсивне накреслення тексту на слайді використовується переважно для подання цитат із джерел (великий обсяг тексту наведений курсивним накресленням робить текст складним для сприйняття).
У презентації не рекомендують використовувати шрифти з засічками та більше 2—3 різних типів шрифтів.
Також для тексту слайдів потрібно обмежено використовувати такі ефекти шрифту: УСІ ВЕЛИКІ ЛІТЕРИ (у сучасній соціальній культурі це означає підвищення тону), підкреслення тексту (сприймається як наявність гіперпосилання), неконтрастні кольори.
6. Невиправдане перенасичення слайда анімацією
Неправильне оформлення слайду
Правильне оформлення слайду
Невиправдане перенасичення слайда анімацією не забезпечує акцентування уваги студентів на запланованому компоненті слайду.
Використання ефектів анімації на слайді повинне бути педагогічно обгрунтованим.
7. Використання застарілих, часто вживаних типових шаблонів презентацій, які не відповідають темі візуалізованого контенту.
Неправильне оформлення слайду
Правильне оформлення слайду
Використання застарілих, часто вживаних типових шаблонів презентацій, які не відповідають темі візуалізованого контенту, викликає у студента відчуття неактуальності, нівелює особистісний підхід автора до представлення навчального матеріалу.
Варто змінювати типові шаблони презентацій, налаштовуючи їх «під себе» (в MS PowerPoint в режимі перегляду застосовується режим Зразок слайдів для зміни певних елементів оздоблення шаблону), налаштовувати нову користувацьку тему презентації або обирати сучасний шаблон презентації на багаточисленних інтернет ресурсах.
Список використаних джерел
- Сільченко М.В., Красюк Ю.М. Особливості організації освітнього процесу за дистанційною формою в ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана». MoodleMoot Ukraine 2016. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle: зб. тез доп. Четвертої міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 19-20 трав. 2016 р. Київ, 2016. — 48 с. — С. 16. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://2016.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=86